اخذ کارت کتاب از وزارت فرهنگ

کارت کتاب چیست؟

مراحل اخذ کارت کتاب از وزارت فرهنگ

کتاب به عنوان یک محصول فرهنگی محتوای بسیار ارزشمندی است که چاپ آن علاوه بر آن که می تواند سبب آموزش، اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی گردد برای نویسنده کتاب نیز دارای امتیازاتی بوده و مولف می‌تواند از مزایای چاپ کتاب خود استفاده کرده و  بدین وسیله رزومه تحصیلی و شغلی خود را به دلیل دارا بودن سابقه تالیف تقویت نماید. برای چاپ یک کتاب شما نیاز به اخذ برخی مجوزها از جمله کارت کتاب دارید جهت آشنایی با این مجوزها کلیک نمایید. تا پس از تایید محتوا و فرم ساختاری و کلی کتابتان توسط نهاد‌‌های مربوطه بتوانید به صورت کاملا قانونی کتاب خود را چاپ و منتشر نموده و جهت فروش روانه بازار نمایید. اخذ کارت کتاب از وزارت فرهنگ نمونه‌ای از همین مجوزهاست که در این نوشتار قصد داریم تا در این زمینه اطلاعات بیشتری را خدمتتان ارائه نماییم.

کارت کتاب چیست؟

کارت کتاب یا مجوز چاپ کتاب به معنای طی تمامی مراحل اداری قبل از چاپ و اخذ تمامی مجوزهای مربوطه جهت چاپ کتاب می باشد. فرآیند اخذ مجوزهای لازم جهت چاپ کتاب کمی پیچیده و زمان‌بر است که می‌بایست به ترتیب انجام شده تا شما بتوانید پس از طی تمامی مراحل کتابتان را به صورت کاملاً قانونی منتشر نمایید.

مراحل دریافت کارت کتاب

 برای اخذ کارت کتاب از وزارت فرهنگ می‌بایست به ترتیب مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • نگارش و ویراستاری کتاب

پس از نگارش و ویراستاری کتاب مورد نظر خود می‌بایست کتاب خود را به صورت تایپ شده در اختیار ناشر قرار داده و با او در مورد انجام صفحه آرایی، انتخاب طرح روی جلد و عنوان کتاب به توافق‌های لازم برسید.

  • اخذ شابک

اکنون می‌بایست جهت اخذ شابک کتاب یا ISBN مخفف شماره استاندارد بین‌المللی کتاب اقدام نمایید. شابک کتاب، یا شماره استاندارد بین المللی آن کدی 13 رقمی و منحصر بفرد است که شامل اطلاعات مربوط به محل نشر کتاب، ناشر و نوبت چاپ کتاب بوده و می‌بایست توسط ناشر از وبسایت شابک (خانه کتاب ) دریافت شود.

  • اخذ فیپا

فیپا یا شناسنامه کتاب به فهرستی از اطلاعات کتاب گفته می‌شود  که در ابتدای آن درج می‌شود و شامل نام نویسنده یا نویسندگان، سال تولد، موضوع کتاب، مشخصات ظاهری کتاب و ناشر، سال انتشار شابک، رده بندی کنگره‌ای و دیویی و … می‌باش . اخذ فیپا از کتابخانه ملی و سازمان اسناد به صورت کاملا الکترونیک قابل انجام است. بدین منظور لازم است تا پس از دریافت شماره شابک و اضافه نمودن آن در شناسنامه کتاب، فایل کتاب را به‌صورت صفحه‌آرایی شده به همراه سایر مدارک لازم در سایت مربوطه بارگذاری نمایید. 5 تا 10 روز پس از ثبت تقاضا فیپای کتاب صادر شده و شما می‌توانید جهت اخذ کتاب از وزارت فرهنگ اقدام نمایید.

  • دریافت کارت کتاب

پس از اخذ فیپا مجدداً می‌بایست فایل کتاب خود را از نظر نگارشی، صفحه‌‌آرایی و اطلاعات درج ‌شده بررسی نموده و در صورت وجود ایراد آن‌ها را برطرف نمایید. اکنون جهت صدور مجوز چاپ یا کارت کتاب، می‌بایست مدارک مورد نیاز اخذ کارت کتاب از قبیل سه نسخه پرینت شده از کتاب، سی‌دی فایل کتاب، اطلاعات مربوط به فیپا و شابک و همچنین طرح رنگی جلد کتاب را جهت ارسال به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده نمایید. پس از تایید  کتاب از نظر جنبه‌های علمی، سیاسی، اخلاقی، مذهبی و غیره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز کتاب صادر و به انتشارات ارسال می‌گردد.

مدارک لازم جهت اخذ کارت کتاب

مدارک لازم  برای اخذ کارت کتاب توسط ناشر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر می‌باشد:

  • سی دی فایل نهایی کتاب شامل (تمامی صفحات کتاب + شناسنامه و برگه فیپا ) با فرمت PDF کتاب و با حجم کمتر از ١۵ مگابایت
  • تهیه یک نسخه چاپی از کتاب در ابعاد و سایز واقعی کتاب به صورت فنری شده
  • پرینت نسخه نهایی آماده چاپ کتاب مطابق با فایل pdf ارائه شده
  • فرم قبل از چاپ
  • یک نسخه پرینت از صفحه اصلی فیپا
  • کپی شناسنامه یا کارت ملی نویسنده و یا تمامی نویسندگان
  • کپی مدارک تحصیلی شامل مهندسی یا دکتری، در صورت درخواست ثبت این عناوین در کتاب خود به عنوان دکتر ،مهندس و …

روش‌های اخذ مجوز چاپ کارت کتاب

شما می‌توانید به عنوان مولف و یک شخص حقیقی جهت اخذ مجوز‌های لازم اقدام نموده و یا فرآیند اخذ این مجوزها را به ناشر کتابتان (شخص حقوقی) بسپارید. انتشارات مدیران اندیشه مراحل اخذ شابک و فیپا و اخد مجوز چاپ و نشر را برای شما تسهیل می نماید. تصمیم گیری در مورد این موضوع به شما بستگی داشته ولی بهتر است بدانید عموماً ناشران در زمان کوتاه‌تری می‌‌توانند مجوزهای مربوطه را اخذ کنند که مسلماً این امر برای شما دارای هزینه خواهد بود. جهت اخذ مجوزهای لازم توسط ناشر می‌بایست پس از عقد قرار‌داد مدارک لازم جهت کسب مجوزها را در اختیار او قرار دهید.

مدت زمان لازم جهت دریافت مجوز چاپ کتاب

مدت ‌زمان لازم جهت صدور کارت کتاب  به موضوع کتاب بستگی دارد و از همین رو مدت زمان صدور کارت کتاب برای کتاب‌های تخصصی و علوم انسانی به علت انجام بررسی های تخصصی  طولانی تر از سایر کتاب‌ها می‌باشد. بنابراین با توجه به ارجاع فایل کتاب به کمیسیون‌های تخصصی مرتبط با موضوع کتاب جهت  تایید نهایی محتوا، ساختار و شکل ظاهری کتاب این مرحله به عنوان زمان برترین مرحله قبل از چاپ یک کتاب شناخته شده است. پس از تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ناشر می‌تواند جهت چاپ و صفحه آرایی کتاب اقدام کرده و کتاب شما را در تیراژ مورد نظر منتشر نماید.

مجوز پخش و اعلام وصول

جهت پخش و عرضه قانونی کتاب خود در بازار کتاب و کتاب فروشی‌ها می‌بایست پس از چاپ کتاب دو نسخه (در هر ۱۰۰۰ نسخه) از کتاب چاپ ‌شده را جهت دریافت اعلام وصول به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل بدهید تا فرآیند ثبت کتاب شما در کتابخانه ملی و وزارت ‏ارشاد صورت پذیرد و شما بدین طریق بتوانید از امتیازات مربوط به تالیف و چاپ کتاب بهره‌مند گردید. مدت زمان صدور مجوز پخش برای تمامی کتاب‌ها دو روز کاری می‌باشد.

در پایان

اگر چه فرآیند چاپ کتاب مطابق با محتوای این مقاله از زمان نوشتن تا اخذ و دریافت کارت کتاب کمی پیچیده و زمان بر است اما شما با چاپ یک کتاب می‌توانید نقش بسیار مهمی در اعتلای فرهنگ این جامعه داشته و علاوه بر این به آسانی می‌توانید رزومه تحصیلی و شغلی خود را تقویت کرده و نام خود را به عنوان یک نویسنده در اذهان عموم مردم ماندگار نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

50 + = 57