انواع کاغذ (دسته دوم)

انواع کاغذ
  1. کاغذ ماشینی

این نوع کاغذ از باریک‌ترین نوع کاغذهاست. اغلب در رنگ‌های مختلف و ابعاد بزرگ تولید و توزیع می‌شوند. این نوع کاغذ کیفیت چندانی ندارد.

  1. کاغذ چاپ افست

کاغذی است نسبت به سایر انواع کاغذها زبرتر، زخیم‌تر، متراکم‌تر و با رنگی نسبتاً تیره‌تر از کاغذهای دیگر از جمله کاغذ تحریر می‌تواند رنگ‌های چاپ شده بر روی آن را مخدوش و یا متغیر کند. این نوع کاغذ برای نوشتار مطلوب نیست و ظاهر خوشایندی ندارد.

  1. کاغذ چرک

در تولید این نوع کاغذ اغلب از مواد بازیافتی و نه چندان مطلوب استفاده می‌شود، رنگ بسیار تیره‌ای دارد. از لحاظ رنگ، تراکم و ضخامت و حتی ارزش و کیفیت نوشتاری و غیر نوشتاری در بین نوع تحریری و روزنامه قرار می‌گیرد و چندان مطلوب نیست. از این نوع کاغذ بیشتر در چاپ مجلات یا بروشورهای مفصل و حتی اعلامیه‌ها و تراکت‌ها استفاده می‌شود.

  1. کاغذ روزنامه

نوعی کاغذ کاهی است و بهتر بگویم نامطلوب‌ترین کاغذ کاهی است و اغلب برای چاپ روزنامه و برخی مجلات زرد به کار می‌رود. این نوع کاغذ از لحاظ مقاومت، تراکم و مغز داری، روشنی رنگ و حتی خوش رنگی، دوام و یا پایداری در برابر حرارت، آب و حتی گذر زمان، قطر و ضخامت کیفیت نوشتاری و غیر نوشتاری  و بسیاری دیگر ویژگی‌ها نازل‌ترین نوع کاغذهاست. اغلب از آنجا که باریک است و به‌راحتی مچاله می‌شود و همچنین بسیار ارزان است به شکل لوله شده بسته‌بندی می‌شود. (به‌راحتی لوله می‌شود و زمانی که باز می‌شود گویی هرگز لوله نبوده است.) این نوع کاغذ جز برای نشر روزنامه و مجلات زرد کاربرد دیگری ندارد (اگر از استثناها درگذریم). ماده‌ی اولیه‌ی آن از بازیافت کاغذ است.

  1. کاغذ گلاسه

این نوع کاغذ یکی از مرغوبترین کاغذهاست که کاربردهای خاص خود را دارد؛ از جمله چاپ آثار نفیس، مصور و رنگی. از آنجا که با یک لعاب شیمیایی (پلاستیک مانند)، بسیار براق و قطور شده از درخشندگی و ضخامت و عدم انعطاف پذیری خاصی برخوردار است.

سخن پایانی

این دسته‌بندی بر اساس کاربرد و شکل ظاهری است. کاغذها علاوه بر آنچه گفته شد بر اساس معیارهای مختلف دیگری از جمله وزن، جنس، مرغوبیت و … دسته‌بندی‌ها و به تبع آن نام‌گذاری‌های متعدد دارند. اغلب این تقسیم‌بندی‌ها در جریان چاپ و در نظام صنعتی چاپ‌خانه است. از این رو بیشتر این تقسیم‌بندی‌ها علاوه بر اینکه بسیار تخصصی و پیچیده و کاربردی در متن چاپ‌خانه‌ها هستند. از این رو بیشتر پیرامون انواع کاغذهای تحریری است. در اینجا برای جلوگیری از اطاله‌ی کلام و همچنین تخصصی نکردن بحث از این نام‌گذاری‌ها و تقسیم‌بندی‌ها در می‌گذریم. ولی به شکل ظاهری آن‌ها اشاره‌ای می‌کنیم.

ابعاد کاغذ

کاغذها از لحاظ اندازه و وزن بسیار متفاوت هستند. واحد خرید و فروش کاغذها «بند» است که اغلب معادل 500 کاغذ است. کیفیت و ارزش این کاغذها اغلب با رنگ و وزن آن‌ها سنجیده می‌شود. هرچند که کاغذها در کارخانه به صورت طومارهای چند کیلومتری و لوله شده تولید می‌شوند، اما به صورت برش‌خورده و در ابعاد مختلف روانه‌ی بازار می‌شوند. اغلب کاغذها در ابعاد مختلف با نام‌های A3، A4،  A5منتشر می‌شوند. هرکدام از این نام‌های سه‌گانه اندازه‌های خاصی را در برمی‌گیرند: 20در15: A5، 20در30: A4، 40در30: A3. البته این اندازه‌ها غالباً تقریبی است، گاهی حتی تا 2 سانت کمتر یا بیشتر می‌شوند اما در کل معدل اندازه‌ها همین است. وزن برگه‌ها همیشه یکی نیست بلکه همان‌گونه که گفته شد متناسب با کیفتشان متفاوت است. مثلاً هر بند 500 تایی A5 بین 8 تا 10 کیلوگرم است. وزن گونه‌های مرغوب برگه‌های A5 و یا در انواع غیرتحریری آن‌ها مثل گلاسه وزن هر بند تا به 18 و 19 کیلوگرم هم می‌رسد. این‌ها کاغذهایی است که برای مصرف‌کنندگان نهایی مثل افراد، مراکز آموزشی، مراکز اینترنتی و یا چاپ‌ها و فتوکپی‌های محدود و … است اما کاغذهایی که مورد مصرف و خرید مراکز کلانی چون نشرها، چاپ‌خانه‌ها، دفاتر و مراکز کلان و گسترده‌ی فتوکپی و … در ابعاد، تعداد و وزن‌های متفاوت و بسیار بزرگ‌تری است.

مراکز عمده دیگر با اصطلاح‌ها و ابعادی چون A3، A4 و A5 کار نمی‌کنند. بندهای مصوبه برای مصرف این مراکز در ابعاد: 60در90، 72در90، 100در70 و … است. اغلب انتشارات‌ها برای چاپ کتاب در ابعاد معمولی و در قطع‌های متوسط چون رقعی و وزیری و … از کاغذ‌های 100در70 و کتاب‌های با قطع و ابعاد بزرگ مثل سلطانی از سایز 90در72 استفاده می‌کنند.

برای مشاهده دسته بندی دیگر کاغذها کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× 5 = 50